Eerder verschenen onder de titel: De discipelen van Jezus
Verschijningsdatum (1e druk):
1951 (onder de titel “De discipelen van Jezus”)
1967 (onder de titel “Engelen tussen het Puin”)
Pagina’s: 190
Uitgever boek (Engelen tussen het Puin): Gulden Pocket

Soms heb je een kast vol boeken en weet je zo ongeveer welke boeken er in staan en waar ze, in grote lijnen, over gaan. Totdat ik laats mijn boekenkast weer had gereorganiseerd. Dit boek is zo’n boek dat ik niet wist dat ik het had en ik had al helemaal geen flauw benul van de inhoud van het boek en welk thema het met zit mee droeg.
Bij het lezen van de samenvatting op de achterkant van deze boek besefte ik dat dit boek precies in mijn straatje thuis hoort. En dat die ook nog eens verkeerd stond ingedeeld in mijn boekenkast. Ja, mijn boeken staan, in mijn ogen, netjes gesorteerd op schrijver en op genre. Een heel ingewikkeld stappenplan om mijn boekenkast geordend te houden. Te ingewikkeld om het nu zomaar even kort en vluchtig uit te leggen.

Leonhard Frank
De schrijver van dit boek is de Duitser Leonhard Frank. Hij is geboren in 1882 in het Duitse dorpje Würzburg. In 1933 verliet hij zijn geboorteland. Hij heeft in die periode in Zwitserland, Engeland en Frankrijk gewoond, maar in 1940 vestigde hij zich voorlopig in de Verenigde Staten. In 1950 keerde hij terug naar Duitsland waar hij in München in 1961 overleed.
Wegens zijn revolutionaire schrijfwijze, volgens de Nazi’s, werden zijn boeken in 1933 verbannen en verbrand. Pas in 1952 werden zijn boeken weer gepubliceerd in Duitsland.

Verhaallijn
Dit boek speelt zich af in het Duitsland van vlak na de Tweede Wereldoorlog. In dit boek worden 4 verhaallijnen vertelt.
Een groep jongeren hebben een geheime genootschap opgericht, de discipelen van Jezus. Met deze genootschap proberen zij de ongelijkheid van de eerste levensbehoefte wat meer te verdelen, hetzij op een illegale manier. Tussen deze activiteiten spelen er ook nog andere zaken. Er bloeit een liefde op tussen het Duitse meisje Johanna en de Amerikaanse soldaat Steve.
En het Joodse meisje Ruth komt na vier jaar Auschwitz weer terug in haar geboorteplaats. Buiten deze verhalen volg je ook de eerste verschijnselen van het neonazisme. Al deze verhalen spelen zich af en komen samen in Würzburg, de geboorteplaats van de schrijver.

Mening
De vier verhaallijnen worden mooi samengevoegd tot één goed lopend verhaal. Een mooie weergave van hoe de Duitse bevolking de periode na de Tweede Wereldoorlog ervoer. Vaak leefden zij ook in armoede en was er verdeeldheid over de mening over de Tweede Wereldoorlog. Het boek is inmiddels vergeelt en valt bijna uit elkaar van ouderdom, maar dat doet niks af aan het verhaal. Gezien de verschijningsdatum en de staat van het boek zou je denken dat het boek moeilijk weg te lezen is in verband met ouderwets taalgebruik. Niets is minder waar. Voor mij was het fijn lezen en ik verwonderde mij af en toe juist om de mooie zinsopbouw. Iets waar ik toch wel wat gelukkig van kan worden.

Om maar eens wat voorbeelden te noemen:
Pagina 126; Er stierven veel mensen van de honger en de koude en ook de hoop der levenden was gestorven.
Pagina 129: De ruïnes der daklozen huizen tekenden hun hoekige silhouetten tegen de koude hemel af.