Titel gelezen versie: The Last Pope
Nederlandse titel: De laatste Paus
Verschijningsdatum (1e druk): 2009
Genre: Thriller/spanning
Pagina’s: 485
Uitgever boek: Penquin (Engelse versie)

Ik heb voor de verandering eens gekozen om een Engelstalig boek te lezen. In dit geval is het een Engelstalig boek vertaald uit het Portugees. The Last Pope is het eerste boek uit een reeks van drie boeken, geschreven door Luís Miguel Rocha (februari 1976 – 26 maart 2015). Kort samengevat gaan deze boeken over het ontmantelen van de waarheid in het Vaticaan. Voor sommige mensen een serie over de waarheid, maar voor andere mensen komt het uit de wereld van complotdenkers en is het verhaal geheel gebaseerd op fictie. Dit boek heb ik tijdens mijn vakantie in Rome gekocht. En of ik het een geslaagd souveniertje vind, kun je hier lezen.

Verhaallijn
In feite wordt in dit boek de mysterie rond de dood van Paus Johannes Paulus I besproken. Hij overleed op 29 september 1978. De officiële doodsoorzaak is een hartstilstand. Maar klopt dit wel?
Sarah Monteiro wordt ongewild betrokken bij dit grote mysterie doordat ze een gecodeerde boodschap en een lijst met namen heeft ontvangen. Rafael, die ook al zo mysterieus is, helpt haar in benaderde situaties. En samen proberen ze het mysterie te ontrafelen. Ze komt meer over haar vader te weten waardoor hij ineens ook een mysterie voor Sarah wordt. Want waarom staat hij ook de lijst met namen? Er zijn zoveel vragen die opgelost moeten worden, dat het lijkt alsof er geen eind aan komt.

Mijn mening
The Last Pope was, in mijn opzicht, redelijk makkelijk weg te lezen wat betreft de Engelse taal. Waar ik meer moeite mee had, was alle informatie die op mij afkwam en de wirwar van verhaallijnen en flashbacks.
Maar ondanks de uitdaging van de Engelse taal, de wirwar van verhaallijnen en flashbacks is het verhaal redelijk goed tot mij doorgedrongen. Het vereist wel een goede concentratie vermogen, maar dat is redelijk gelukt.
Ook heb ik het boek nog redelijk snel, voor mijn begrippen, uitgelezen. Ik had verwacht dat ik met dit boek toch wat langer bezig zou zijn. Maar het verhaal boeide mij en de korte hoofdstukken zorgden er voor dat ik er toch voor koos om het boek maar steeds weer even op te pakken en weer even verder te lezen.
Twee verhaallijnen lopen door elkaar heen. De feiten, alles wat werkelijk gebeurd is en levensechte karakters, en een verhaallijn die in de hoofd van de schrijver is gecreëerd . Zodoende is er toch een spannend verhaal ontstaan. Maar er rijst nu wel de vraag: was paus Johannes Paulus I nu echt overleden aan een hartstilstand of is er toch een moord gepleegd op deze kerkelijk leider? Dat laat ik maar even voor ieders verbeelding over.

Corine