Schrijver: Simone van der Vlugt
Titel: De Lege Stad
Verschijningsdatum (1e druk): april 2015
Genre: Historische roman
Pagina’s: 296
Uitgever boek: Ambo|Anthos

Mijn interesse voor geschiedenis, en dan met name de Tweede Wereldoorlog, gaat terug naar het begin van mijn tienerjaren. En nu is dat voornamelijk terug te zien in de boeken die ik lees. Boeken over de Tweede Wereldoorlog spreken mij enorm aan omdat ik nieuwsgierig ben naar hoe de mensen in die tijd leefden en hoe men de oorlog toen ervaren heeft. Want die oorlog blijft steeds verder van ons vandaan en op een dag zullen er geen overlevenden meer zijn die in hun eigen woorden kunnen vertellen hoe zij de oorlog hebben ervaren. Een verschrikkelijke historie die niet herhaalt mag worden en hierdoor ook niet vergeten mag worden.

Simone van der Vlugt schrijft naast literaire thrillers ook historische (jeugd)romans. En de lege stad is hier één van. Een boek dat terug gaat naar Rotterdam tijdens het bombardement in de Tweede Wereldoorlog.
Naast de lege stad heeft Simone van der Vlugt voor volwassenen ook Rode Sneeuw in December en Jacoba, dochter van Holland geschreven als historisch roman. Beide beschrijven een periode uit de geschiedenis en geven je een blik door de ogen van de gewone mens op hoe er toen geschiedenis in ontwikkeling was.

Verhaallijn
Dit boek begint op 14 mei 1940, de dag van de bombardement van Rotterdam. Je volgt in dit boek de pasgetrouwde Katja en haar familie tijdens dit bombardement en vervolgens de rest van de Tweede Wereldoorlog tot aan de bevrijding. Je leest over haar emoties van het verliezen van haar geliefden en de strijd om te overleven. De keuzes die zij maakt in tijden van honger en een tekort aan eerste levensbehoeften. Kiezen tussen goed en kwaad om te kunnen overleven maken het er niet makkelijker op.
En haar geliefden die verdwijnen naar werkkampen, zal zij die ooit nog terug zien?

Mijn mening
Het is een aangrijpend en persoonlijk verhaal over Katja en haar familie. Over hoe zij deze zware tijd van bezetting probeert te overleven. Naast dit persoonlijke verhaal lees je ook over de feiten uit die tijd. Dus naast een roman nog zeker informatief om te lezen hoe het er werkelijk aan toe ging in die tijd. En ik vind persoonlijk dat dit mooi in elkaar verweven wordt en het boek prettig weg leest. Maar ik kan mij indenken dat het voor anderen misschien wat hinderlijk leest en storend kan zijn.
Ik vind het een mooi geschreven boek en van begin tot eind had het mij goed te pakken en hierdoor bleef ik maar lezen. Spannend en informatief kan ik het zeker noemen. Een fijn boek dat lekker makkelijk weg leest, een echte aanrader.

Corine