Genre: Roman
Pagina’s: 235
ISBN: 9789029090186
Uitgever: Meulenhoff

Valtentine Goby, geboren in 1974, is een Franse schrijfster en het boek De Kinderkamer is het eerste boek van Goby dat vertaald is naar het Nederlands. Ook is zij een succesvolle kinderboekenauteur.

Verhaallijn
Het verhaal speelt zich af in 1944 als de 20-jarige zwangere Suzanne, ook wel Mila genoemd, wordt gedeporteerd naar Ravensbrück. Tijdens haar gevangenschap in de vrouwenconcentratiekamp probeert ze haar zwangerschap te verbergen. Maar al snel ontdekken medegevangenen de situatie van Mila. Zij ondersteunen haar en helpen haar tijdens deze zware tijden.
Als haar zoon geboren wordt, komt hij terecht in de kinderkamer, waar alle baby’s in het kamp worden verzorgd. Door de erbarmelijke omstandigheden is de kans van overleven erg klein voor de pasgeborene en vaak worden ze niet ouder dan 3 maanden en sterven aan ondervoeding, kou, ziekte of ze worden aangevreten voor ongedierte.
Zal de bevrijding op tijd zijn voor Mila en haar zoon?

Mening
De Kinderbarak is een bijzonder en aangrijpend verhaal over angst en over de drang om te overleven. In eerste instantie kon ik moeilijk in het verhaal komen door de poëtische vertelling, maar naarmate ik meer van het verhaal te lezen kreeg des te meer ik in het verhaal gezogen werd. Door de ogen van Mila kom je te weten hoe het voelt om in tijden van haar gevangenschap. Een verhaal om stil van te worden. En na het boek uitgelezen te hebben was ik ook even stil en aangedaan. Misschien komt dit door de bijzondere periode waar ik nu zelf in zit, zo enkele weken na de bevalling van mijn zoon. Maar het maakt voor mij het verhaal nu even nu minder aangrijpend.

Corine