Berlijn, wat was je mooi. Ik heb zeker van je genoten. Zoveel te zien, zoveel te doen. en hier lees je mijn ervaring. Ga lekker zitten en geniet. Hopelijk inspireert het je om ook eens te gaan.

Vervoer van en naar Berlijn
Berlijn is op meerdere manieren makkelijk te bereiken. Met de het vliegtuig, met de trein en met de auto.
Wij hebben er voor gekozen om met de auto te gaan. Het had voor ons veel voordelen om met de auto te gaan. Zo konden we gaan wanneer we er zin in hadden en konden we ook weer vertrekken vanuit Berlijn wanneer we er klaar voor waren zonder ons te binden aan een bepaalde vertrektijd Als je met de auto naar een stad als Berlijn gaat ben je verplicht, sinds januari 2008, om een milieusticker te regelen voor je auto. In deze milieuzones worden milieuvervuilende auto’s geweerd. Zo’n milieusticker is makkelijk te verkrijgen bij o.a. de ANWB (€13,95) en bij de Kwik Fit. En bovendien is de milieusticker onbeperkt geldig in combinatie met de kenteken van je auto.
Tip: de benzine in Duitsland is goedkoper dan in Nederland.

Verblijf
In Berlijn zijn er zoveel opties voor een verblijf. Van een hostel, appartement, camping, een B&B of gewoon een hotel.
Wij verbleven in het NH hotel in de Berlijnse wijk Lichtenberg. Met het Stasimuseum om de hoek en het centrum van Berlijn makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. De auto is hier makkelijk en gratis te parkeren.
Een 4 sterren hotel waar het fijn vertoeven is en makkelijk te bereiken is met de auto en met openbaar vervoer.
Adres: Rathausstraße 2-3, Berlijn (Lichtenberg).

Openbaar vervoer

img_6966.jpg img_6852.jpg

img_6974.jpgIn Berlijn is het reizen met openbaar vervoer heel makkelijk. Je kan overal wel een metro, een bus, de tram of de trein pakken.
Bij elk station kun je wel een kaartje kopen. Je kan hier betalen met (munt)geld of met je pinpas. Je hebt keuze uit verschillende soorten kaartjes, waarbij een dagkaart voor alle zone A, B en C €7,60 kost. Deze kaart is geldig vanaf het moment van kopen tot 3:00 de volgende ochtend. En met deze ABC-dagkaart geeft je toegang om te reizen in alle drie de zones en in met alle BVG openbaar vervoersmiddelen binnen Berlijn. Maar natuurlijk kun je ook kiezen voo een enkeltje. Deze is dan 2 uur geldig, maar mag niet voor de terugweg gebruikt worden. Meer weten over het reizen met het openbaar vervoer in Berlijn? Ik heb veel gehad aan berlijn-blog.nl. Hier staat een uitgebreide uitleg op over het openbaar vervoer en ook allerlei andere handige weetjes over een bezoek aan Berlijn.
Tip: De Iphone heeft een handige app die je kan gebruiken bij het reizen met openbaar vervoer. Deze geeft precies aan welke halte je moet hebben, welke lijn en waar je uit moet stappen. Deze

Het eten

Ook eetgelegenheden zijn er in overvloed, Van vegetarisch en Italiaans tot aan Indisch of de Franse keuken. Het is allemaal te vinden in Berlijn.
In Prenzlauer Berg, een hippe wijk in Berlijn is er veel te vinden. Veel restaurants en cafés zijn hier te vinden. De laatste avond vertoefden wij hier voor een drankje. Een gezellige wijk voor een avondje uit.
De volgende tentjes waren voor ons zeker geslaagd te noemen om er eens te eten en een drankje te doen.

Il Mondo (Italiaans)
Adres: Rathausstraße 6 (Lichtenberg)
Op de dag van aankomst hadden we niet zoveel puf om Berlijn door te reizen voor een leuk restaurant, dus vonden we dit restaurant in dezelfde straat als het hotel waar wij verbleven.
Een leuk en simpel Italiaans restaurant met goed eten en vriendelijk personeel.

Ristorante a Mano (Italiaans)
Adres: Strausberger Plats2 (Mitte)
Zeer vriendelijke bediending en zeer goed eten. Een fijne sfeer in dit kleine restaurant zorgt wel dat reserveren een must is.

Weinschenke Weinstein
Wijnbar en slijterij
Adres: Lychenertraße 33 (Prenzlauer Berg)
Een gezellig en sfeervol cafeetje in de hippe wijk Prenzlauer berg.

Biercafé Zum Starken August
Adres: Schönhauser Allee 56
Een gezellig en excentrieke biercafe wederom in de hippe wijk Prenzlauer Berg

Bezienswaardigheden

dsc_1198 dsc_1204

In Berlijn zijn veel bezienswaardigheden. Er is veel te zien. Zoveel dat een weekend eigenlijk te weinig is om alle te kunnen bewonderen.
Op de dag van aankomst hebben we niet veel gedaan. We hebben een rondje gelopen door de wijk waar we verbleven en we hebben er gegeten en al snel lagen we in ons bedje om de slaap te vatten.
Op de eerste dag hebben we het historische gedeelte van Berlijn bewondert. We reden met OV naar Alexander Platz. En van hier konden we heel makkelijk een wandeling maken langs de Berliner Dom, de universiteit, de bibliotheek en zo wandelde we over Unter Den Linden. En kwamen we uit bij de Branderburger poort. En van hier konden we uitwijken naar de Rijksdag en het holocaust monument.
Op de tweede dag hebben we meer gebruik gemaakt van het openbaar vervoer.
De bezienswaardigheden lagen wat meer uitelkaar. We begonnen bij Kaiser-Wilhelm-Gedächtniskirche en bezochten vervolgens de Berlijnse muur aan de Bernauer Straße en als laatste zijn we uitgekomen bij Checkpoint Charlie.
Op de dag van vetrek hebben we nog een bezoek gebracht aan het Stasimuseum. Dit museum bevind zich op een steenworp afstand van het NH hotel, waar wij verbleven.

dsc_1121 dsc_1227

Mijn ervaring met Berlijn
Berlijn is één grote bouwput. Waar je ook kijkt, er wordt altijd wel ergens gebouwd of aan de weg gewerkt. Maar dat neemt niet weg dat Berlijn een ontzettend mooie stad is met veel mogelijkheden.
Een fijne stad met een toegankelijkheid die ik als enorm prettig heb ervaren.

Informatie bronnen
Nooit eerder ben ik in Berlijn geweest. Dus ik wist eigenlijk niet waar ik moest beginnen. Daarom ben ik een beetje gaan rondsnuffelen. En de volgende bronnen hebben mij enorm geholpen om mij door Berlijn heen te leiden.

Heb jij wel eens een bezoek gebracht aan Berlijn? En wat was jouw ervaring?

Corine

One thought on “Travel | Een weekend Berlijn”