Sporten, actief bezig zijn, dat is nu wel heel erg op een laag pitje gezet door mij. Hardlopen was toch mijn favoriete sportbezigheid, maar het aantal gelopen kilometers staat toch op nul. Fietsen doe ik praktisch niet en verder merkte ik dat ik de laatste tijd meer lui dan moe was. Iets wat niet in mijn straatje thuishoort. Afgelopen week ben ik begonnen met het programma ZwangerFit, waarbij zwangeren en net bevallen dames bij elkaar komen voor cardiotraining gecombineerd met gerichte oefeningen voor de bekkenbodem, ontspanningsoefeningen en houdingstraining. Toen ik die avond thuis kwam voelde het toch weer even goed om zo bezig te zijn. En stiekem kan ik niet wachten om na de bevalling het sporten, zoals ik gewend ben, weer op te pakken. Nu ik merk hoe zeer ik het mis, overweeg ik zelfs de lat tegen die tijd wat hoger te leggen.
Een geruime tijd terug, toen ik nog lekker mijn hardlooprondjes liep, schreef ik waarom het hardlopen nu eigenlijk zo leuk is. Dat was toen meer voor de motivatie, maar nu denk me weemoed terug aan die tijd.

# 1 Je komt nog eens ergens
In plaats van kilometers te maken in een sportschool, loop ik gewoon oldskool rondjes in de natuur. Het parkje vlak bij ons huis heb ik al rennend verkend.
Zo ook de langere afstanden verder van huis kom ik tot de ontdekking dat er meer is dan alleen een parkje om wat rond te rennen.

# 2 De buitenlucht
Voor als de zon schijnt neemt je lichaam heerlijk vitamine D op en anders lekker gezonde zuurstof naar binnen werken. Heerlijk.

# 3 Adrenaline en de kick
Eigenlijk heb ik geen zin, maar ik ga gewoon. Hup, lopen! En dan toch weer die kick als er weer een paar kilometer op zit. Misschien zelfs meer of sneller dan de vorige keer. Een goed gevoel.

# 4 Het leegt je hoofd op therapeutische basis
Te veel aan je hoofd of teveel te doen? Gewoon even de boel laten voor wat het is en gaan! Een rondje lopen werkt voor mij soms ook verlichtend. Met een muziekje gedachteloos lopen. Eenmaal thuis even lekker ontspannend douchen en ik heb de rust weer te pakken.

# 5 Nieuwe inzichten
Soms loopt het even niet lekker privé, werkgerelateerd of waar dan ook. En weet je even niet meer hoe je het moet aanpakken. Gewoon rennen, soms komt het dan ineens de gepaste oplossing bovenborrelen.

# 6 Opheffen van blokkades (tijdens het schrijven)
Zoals het er staat eigenlijk. Het werkt ook goed blokkades tijdens andere activiteiten weg.

# 7 Goed voor je conditie
Je houdt dingen langer vol, want je conditie verbetert.

# 8 Weg met die calorieën
Door te gaan hardlopen worden calorieën verbrand, mooi meegenomen als je wilt afvallen of op een bepaalt gewicht wil blijven.

# 9 I’ve got money on the bank
En daar houd ik het lekker staan ook. Eenmalige aanschaf van goede hardloop schoenen en verder zit je nergens aan vast. Geen abonnementen of andere kosten. Fijn gevoel geeft dat tijdens het rennen.
Besparen en gezond doen; mijn portemonnee en mijn lichaam zijn blij.

# 10 Gezond lichaam
Naast het feit dat het goed helpt calorieën te verbranden, vitamines D te incasseren en de conditie op peil te houden, is hardlopen in het algemeen gewoon goed voor je lichaam.
Je bent minder vaak ziek en het is goed voor de spijsvertering.
Bij meerdere keren per week hardlopen word je bloedcirculatie beter en daardoor krijg je een mooiere huid.

Corine

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *